Vad karaktäriserar en bra praktik i lärarutbildningen?
Practice teaching is regarded as a key component of teacher education and often highly valued by student teachers, even if the aims of field experiences vary from context to context. This article takes a closer look at the practicum in a one-year postgraduate teacher education programme (PGCE) in Norway by listening to the voices of student teachers, school-based mentors and university-based supervisors. The study aims to obtain a deeper understanding of how the practicum is understood and whether the various stakeholders in the same context share a common view of the practicum.
Författare: Marit Ulvik och Kari Smith
“What characterises a good practicum in teacher education?”
Education Inquiry vol. 2, 3/2011

Stockholm
Juridik
Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka 
29 apr
Digital temaföreläsning
Fysisk aktivitet och motorik i förskolan
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka 
12 maj – 16 jun