Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Vad kan vi lära oss av berättelser?

Publicerad: 2011-09-13
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

What can we learn from fiction? In this article, I discuss this question from an ethnographic point of view. With the two notions intertextuality and the foreign as a starting point, I show how an idyllic view of Sweden affects two students, Hanna and Åsa, studying Swedish as a foreign language as part of their studies in Scandinavistics. The two students are familiar with the German culture and well aware of the legends and the myths about Sweden which are distributed via German media. At the same time, they are shaping new images of Sweden in the didactic interaction with the teachers. The study indicates that the encounter with a foreign culture requires readiness to question even what seems to be self-evident. Hence, the study proposes an intertextual approach when using texts for studies in foreign languages. Only through a shift of perspectives are we able to see the world from a different angle.

Författare: Lisa Källström

Vad kan vi lära oss av berättelser? De fiktivas funktion i svenska som främmande språk

Educare 1/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun