Hoppa till sidinnehåll

Utvecklingsartiklar inspirerar till pedagogiskt nytänk

Publicerad:2013-02-12
Uppdaterad:2023-09-01
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Nacka kommun satsar stort på forskning och utveckling i skolan. Varje år belönas tio lärare med ett pris på 30 000 kronor vardera.
Deras uppgift: Att skriva varsin utvecklingsartikel om skolutvecklande pedagogiska projekt.

– Tanken är att inspirera och visa att det finns andra sätt att undervisa. Penningpriset har varit en av de stora morötterna, men också att de ska bli publicerade på Skolportens hemsida, säger Björn Söderqvist, rektor på Myrsjöskolan i Nacka och ordförande i kommunens FoU-grupp som väljer ut och granskar artiklarna.

Priset heter Fjädern och instiftades år 2008. Sedan dess har över femtio utvecklingsartiklar valts ut och publicerats på Skolporten.se.

En av lärarna som har skrivit en utvecklingsartikel är Stina Ekmark, vars elever i årskurs 8 gjorde dataspel om vikingatiden som de gjorde till appar. De arbetade tillsammans med spelutvecklare, och fick tillåtelse av Apple att konvertera spelen till appar för iPhone och iPad.

– Vad jag förstår var det en av de första grundskolorna i världen som fick tillåtelse att göra det. Hon har blivit intervjuad i tidningar och artikeln har fått stor spridning. Det är en morot att det som de gör har stor betydelse och kan inspirera andra lärare, säger Björn Söderqvist.

Stina Ekmarks utvecklingsartikel ”Dataspel som appar” finns, tillsammans med samtliga publicerade utvecklingsartiklar, att läsa på Skolportens hemsida: www.skolporten.se/utveckling

Samlingen blir som en stor informationsbank med spännande exempel på hur man som pedagog kan jobba. På Skolporten.se finns utvecklingsartiklar om allt från IKT i förskolan och filmskapande i matten, till lekens betydelse för lärandet på fritids.

– Det är lätt att köra på i gamla hjulspår – ibland kan du som lärare få idétorka. Då kan utvecklingsartiklarna bli en input, vilket naturligtvis kommer eleverna till del.

Björn Söderqvist tycker att Nacka kommuns projekt med utvecklingsartiklar är en utmärkt kompetensutveckling och hoppas att fler kommuner hakar på.

– Jag tycker att det är oerhört viktigt att visa på allt positivt som händer i skolan. Skolan måste flytta fram positionerna och visa att det finns mycket nytänk.

Alla skolhuvudmän som är medlemmar i Ifous har möjlighet att få utvecklingsartiklar publicerade på Skolportens hemsida. Är du intresserad av att skriva en utvecklingsartikel? Kontakta din skolhuvudman eller läs här för mer information.

Moa Duvarci Engman

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Bild

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i bild i grundskolan! Ta del av aktuell forskning och praktiska exempel som kan inspirera och utveckla dig i din yrkesroll. Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen.
Läs mer och boka
Åk F–9
24–25 sep
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev