Utmaningar i arbetet med skolövergångar
Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén, som har undersökt lärares arbete med övergångar.
Lärare stöter på olika utmaningar i det didaktiska arbetet när barn byter från förskola till förskoleklass, eller från förskoleklass till årskurs ett. Det visar Therese Welén i sin avhandling Lärares roll och utmaningar i arbetet med barns tidiga skolövergångar. Hon har genomfört gruppsamtal med lärare och intervjuer med lärare och skolchefer, om deras erfarenheter av barns övergångar. Bilden som framträder i samtalen är att de olika övergångarna innebär en komplex process som påverkar lärarnas arbete.
– Man kan tycka att lärares arbete med övergångar bara handlar om ett barn som slutar, och att samma barn börjar i något nytt. Men det påverkar lärarnas arbete på flera olika nivåer, konstaterar Therese Welén.
Lärarna lyfter fram det relationsskapande arbetet som oerhört viktigt för att de ska kunna fungera som överlämnare och mottagare, som håller samman barnets gång genom de olika skolformerna. Det handlar om besök och möten som kan skapa en trygghetskänsla hos barn som ska göra ett byte, vilket är extra viktigt mellan förskola och förskoleklass, som ofta inte ligger i samma byggnad. För att lärarna ska kunna bilda sig en uppfattning om vad barnet har gjort tidigare ser de också ett stort behov av samverkan mellan förskoleklass och årskurs ett.
Resultaten visar att skolövergången kan bli extra utmanande för barn i behov av särskilt stöd, framför allt mellan förskola och förskoleklass. Lärarna kopplar det tydligt till resurser, och menar att det stöd som ett barn har i förskolan inte alltid följer med till förskoleklass, där det är en annan form av resurstilldelning. Eftersom det är en starkare sekretess mellan förskola och förskoleklass, blir det också ett dilemma att pedagoger inte kan lämna över information om vårdnadshavare inte godkänner det, menar Therese Welén.
– Lärare beskriver hur de hittar olika sätt för att kringgå det här, genom att exempelvis bjuda in mottagande lärare till samtal tillsammans med vårdnadshavare och barn, för att läraren ska kunna bilda sig en uppfattning om eventuella behov.
Men det finns samtidigt lärare som uttrycker att de inte vill ha någon information, eftersom de vill bilda sig en egen uppfattning om barnet. Therese Welén menar att den här otydligheten som finns i relation till informationsöverföringen blir ett dilemma för lärarna.
– Det här skulle behöva tydliggöras så att det blir mer likvärdigt. Ytterst är det barnen som drabbas, konstaterar hon.
Therese Weléns erfarenhet är att det kan vara svårt att hinna med att diskutera frågor om övergångar i det dagliga arbetet. Särskilt för lärare som arbetar i olika skolformer. Därför hoppas hon att avhandlingen kan vara värdefull för lärare.
Foto Adam af Ekenstam
LÄRARPANELENS MOTIVERING:
”I sin avhandling synliggör Therese Welén att skolpersonal efterlyser mer samordning och att arbetet med barns tidiga skolövergångar ofta sker på enskilda lärares initiativ. Avhandlingen är av intresse för olika ålderskategorier och bidrar med viktig kunskap inom ett ofta förbisett forskningsfält.”
LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV LÄRARPANELENS FAVORIT HÄR
Forskare: Therese Welén.
Avhandling: Lärares roll och utmaningar i arbetet med barns tidiga skolövergångar
Bakgrund: Förskollärare, filosofie doktor i didaktik, arbetar som utbildningsledare för lärarutbildningen vid Mälardalens universitet.
Disputerade: 4 februari 2022 vid Mälardalens universitet.
Skolportens magasin – nytt nr ute 11 maj 2022!
INTERVJU: Läraren och debattören Maria Wiman om vad hon önskar sig av politikerna inför valet.
TEMA: Gymnasieskolans yrkesutbildning i förändring.
2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!
Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play eller läs Skolportens e-magasin direkt på webben här!