Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Undervisning i förskolan: Holistisk förskoledidaktik byggd på lek och utforskande

Publicerad:2019-01-29
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Syftet med artikeln är att diskutera och problematisera innebörden av undervisningsbegreppet, så som det är definierat i skollagen, i relation till förändringar av förskolans verksamhet. Detta görs med utgångspunkt i verksamhetsteori som förklarar utveckling och expansivt lärande som möjliga konsekvenser av systemrelaterade motsättningar och verksamhetens objekt som motiverande för mänskliga handlingar. Författare: Monica Nilsson, Robert Lecusay och Karin Alnervik Undervisning i förskolan: Holistisk förskoledidaktik byggd på lek och utforskandeUltbildning & Demokrati, vol 27, 2018
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026