Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Undervisning i förskolan – en fråga om att stötta och att skapa gemensamt fokus

Publicerad: 2018-04-23
Uppdaterad: 2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

Artikeln lyfter fram hur undervisning i förskola, med barn i fyra till fem års ålder, kan ta sig i uttryck. Undervisningen har två fokusområden dels stabilitet (teknik) och samverkan (social aspekt). Undervisning är ett nytt begrepp i förskolan för att beskriva målstyrd verksamhet. För att implementeras bör begreppet ses utifrån förskolans tradition och kontext. Data har generarats från en undervisningssituation som har videoobserverats och därefter analyserats med fokus på förskollärarens och barnens samspel och kommunikation utifrån begreppen sustained shared thinking och scaffolding. Resultatet visar att barn förväntas ha kunskap och förmåga att samarbeta parvis mot ett förutbestämt mål när de ska bygga en hög och stabil konstruktion med lego.

Nyckelord: undervisning, samverkan, scaffolding, sustained shared thinking, barn, förskola

Författare: Kristina Melker, Elisabeth Mellgren och Ingrid Pramling Samuelsson

Undervisning i förskolan – en fråga om att stötta och att skapa gemensamt fokus

Forskning om undervisning & lärande volym 6 nummer 1, 2018

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

När leken inte fungerar

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
19 maj – 23 jun