Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Undervisning i förskolan: En ansats utifrån förskollärares yrkeskunnande

Publicerad:2021-11-25
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

The paper argues that Swedish preschool teachers tend to be depicted mainly as subjects for policy implementation when it comes to their mission to teach in preschool. Taking the perspective of inside-out-professionalism, the paper aims to make visible how preschool teachers have developed professional knowledge about teaching from within the preschool context. The etiethodology is based on content analysis of semi-structured interviews with ten experienced preschool teachers. Teaching is defined openly as a conscious arrangement for learning. Dewey’s notions of experience, environment and subject content further informed the interpretation of the results. Two main categories were discerned, both emphasising the experience and active participation of the child: identifying potential subject components in children’s experience, and arranging an environment in which the child becomes a part. Each main category further included two sub-categories. Thus the present issue of implementing teaching in preschool could gain from research on established preschool practice based on inside-out-professionalism and made visible through Dewey’s theorical lens.

Författare: Johan Liljestrand

Undervisning i förskolan: En ansats utifrån förskollärares yrkeskunnande 

Educare Nr 4, 2021

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj
Digital temaföreläsning

Flickor med autism och adhd i skolan

Skolportens digitala tema för dig som vill veta mer om flickor med autism och adhd i skolan, med Lotta Borg Skoglund och Maria Bühler. Titta när det passar dig mellan 7 april och 19 maj. Förutom forskningsbaserad information och praktiska verktyg får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor.
Läs mer och boka
Åk F–Gy
7 apr – 19 maj
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev