Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Traditioner i läroboksforskning

Publicerad:2011-03-21
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
History textbooks have been a ubiquitous feature of educational practice in schools systems across the world for many centuries. Textbooks, however, do not stand as neutral entities espousing agreed or accepted “historical truths”. To the contrary, textbooks appear as powerful cultural artefacts because they contain the ideas, values, and knowledge that influential elements in society expect students to know and embrace. As Apple (1993: 46) rightly acknowledges, “Textbooks are…conceived, designed and authored by real people with real interests” and as a result the selection of textbook knowledge is an intensely political activity often leading to tension, controversy and acrimonious debates in the struggle to define “what knowledge is of most worth”.1 Traditionally history education is regarded as the vehicle through which nations seek to disseminate and reinforce narratives that define conceptions of nationhood and national identity. Contained within history textbooks, therefore, are narratives and stories that nations choose to tell about themselves, their people, and their relationships with other nations. As a consequence, to study and interrogate the content of history textbooks and how they are authored, published, and employed is an illuminating and vitally important educational enterprise. Författare: Stuart Foster Dominant traditions in international textbook research and revisionEducation Inquiry 1/2011
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026