Tillvarata sfi-elevernas tidigare kunskaper för att nå snabbare resultat
Hallå där Qarin Franker, lektor på Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. Du ska föreläsa på Skolportens konferens för sfi-lärare.
Vad ska du prata om?
– Bland annat om den modell för litteracitetsundervisning som jag tagit fram för Skolverket. Modellen visar hur man kan integrera arbetet med att utveckla elevernas betydelseskapande, kodknäckning, textanvändning och analys av både text- och bildmaterial. Poängen är att ta tillvara de kunskaper som eleverna redan har för att nå snabbare resultat men även för att hantera texter som vi alla möter i vardagen. Jag kommer att ge konkreta exempel på hur modellen kan användas i undervisningen.
Hur kan man som lärare bäst stötta elever i språk- och litteracitetundervisningen?
– Det viktigaste är nog att visa intresse för de erfarenheter eleverna redan har och att fylla undervisningen med aktuella och direkt användbara språkliga utmaningar. Jag kommer att diskutera olika typer av undervisningsmaterial och var man kan hitta dem.