Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

The role of the home environment

Publicerad:2010-10-13
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

In developing countries, the role of the home environment in children’s development of literacy skills is largely unknown. This study examines the relationship in a sample of 75 grade two children from rural eastern Tanzania. It also discusses the role of house building material and domestic facilities, in addition to parents’ education and occupation, in describing socioeconomic status in developing countries in general, and in the current study. Most of the factors were significantly (ANOVA) related to phonological awareness and reading and writing. Hierarchical multiple regression analysis identified fathers’ education and mothers’ occupation as strong predictors. The home environment variables accounted for 25% of the variance in phonological awareness and 19% in reading and writing ability. Early screening and support of children in the risk zone of becoming poor readers are proposed. Activities like children’s book projects and school library facilities are suggested, aiming at supporting literacy-related activities in low capacity homes.

Författare: Damaris Ngorosho och Ulla Lahtinen

The role of the home environment in phonological awareness and reading and writing ability in Tanzanian primary schoolchildren

Education Inquiry 3/2010

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev