Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

The “Multimodal Literacy in the EFL Classroom” Workshop as a Design for Learning

Publicerad: 2022-10-31
Uppdaterad: 2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

This paper links Systemic Functional-based multimodal discourse analysis and English as a Foreign Language (EFL) teacher education through the workshop “Multimodal Literacy in the EFL classroom” (MLEFL). Drawing upon ‘multimodal analysis for critical thinking’ (MACT) pedagogy (O’Halloran et al., 2017) and the Systemic Approach to teaching critical viewing (Lim and Tan, 2017, Lim, 2018), MLEFL aims at involving student teachers (STs) in a transformative process through which STs with no previous instruction on multimodality are introduced to multimodal literacy. After being engaged in making meaning through various semiotic resources and conducting multimodal analysis with the use of a pedagogic metalanguage, STs complete a task of representing their new experiences via the process of creating a lesson plan aimed at promoting primary school students’ multimodal literacy. The paper presents MLEFL as a design for learning (Kress and Selander, 2012). It serves two purposes: to present the content and syllabus of the MLEFL workshop and to reflect upon its implementation and effectiveness. The paper reports on the qualitative findings from a small-scale research conducted with twenty pre-service EFL teachers who participated in the four-week workshop in a virtual environment. It investigates STs’ perceptions shared in workshop evaluation forms and participation in the forum as well as their assignments for signs of learning. The analysis of the findings revealed differences in STs’ capacities (Kress, 2010: 175) which support the effectiveness of the workshop. Most STs created lesson plans which promote critical viewing, used the pedagogic metalanguage efficiently and explained the design of their activities with well-informed rationale.

Författare: Styliani Karatza

The “Multimodal Literacy in the EFL Classroom” Workshop as a Design for Learning

Designs For Learning Volume 14 – Issue 1 – 2022

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun