The development of exhaustion, cynicism, and inadequacy in general upper secondary education: perceived and received support, student engagement, and gender as predictors
This study contributes to understanding the long-term development of burnout dimensions across students in general upper secondary education and of support, engagement, and gender as factors that contribute to this development.
Det här är Skolporten
Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.
Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.
Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.
Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.
Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.
Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/istock-1219449568-1280x853.jpg)
Skolnärvaro
Stockholm
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/banner-webb-specped-gym-320x320.jpg)
Specialpedagogik i gymnasiet
Stockholm
Relaterade artiklar
Matematiskt självförtroende påverkar elevers engagemang
Stöttning i flerpartssamtal under förskollärarutbildning
Om lesepraksiser i den norske barnehagen
Barns berättelser i rörelse och förflyttning: Actionkameror i förskolans undervisning
Yoga och dans minskade magont hos flickor
Teacher leadership: leading professional learning among peers
‘Teenagers are exhausting’: Teacher and author Carol Atherton on why her profession deserves more respect
7 new roles technology is creating in schools
The perceived pedagogical competence of teacher candidates in blended learning programs in Finland
Participating in professional development programmes or learning in the wild? Understanding the learning ecologies of Holocaust educators
Boosting middle school students’ motivation to read
Adolescents’ use and perceived usefulness of generative AI for schoolwork: exploring their relationships with executive functioning and academic achievement
Relaterat innehåll
Senaste magasinen
Läs merSkolporten nr 6/2024
Skolporten nr 5/2024
Skolporten nr 4/2024
Skolporten nr 3/2024
Skolporten nr 2/2024
Nyhetsbrev
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/06/nyhetsbrev-toppbild-1280x427.jpg)
Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!
Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.