Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

The child in the Swedish preschool photograph versus the child in the curriculum – a comparison of contemporary notions

Publicerad:2022-06-20
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Photographs constitute an important visual language in contemporary Swedish preschool, as they are legible to young children themselves. This article aims to examine which notions of the child are represented in preschool photographs, and how these notions correlate to notions of the child expressed in the Swedish preschool curriculum. The analysis uses Fairclough’s critical discourse analyses and the critical concepts of performativity and celebrated subject positions. First, the curriculum’s descriptions of the child and modes of learning in preschool are analysed. Second, photographs from four preschools are thematised, analysed and theorised, with a focus on the performances and subject positions repeatedly displayed. Results show that while the curriculum promotes holistic performances where play and care are interwoven with education, the photographs celebrate performances within teacher-led educational situations and invisibilise care as well as play. The focus on education in the photographs corresponds with international trends regarding the professionalisation and ‘schoolification’ of early childhood education. Crucially, this is connected to gendered meanings linked to care and education, respectively.

Författare: Catarina Wahlgren och Kristina Andersson

The child in the Swedish preschool photograph versus the child in the curriculum – a comparison of contemporary notions

International Journal of Early Years Education

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev