Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

The child in the Swedish preschool photograph versus the child in the curriculum – a comparison of contemporary notions

Publicerad:2022-06-20
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Photographs constitute an important visual language in contemporary Swedish preschool, as they are legible to young children themselves. This article aims to examine which notions of the child are represented in preschool photographs, and how these notions correlate to notions of the child expressed in the Swedish preschool curriculum. The analysis uses Fairclough’s critical discourse analyses and the critical concepts of performativity and celebrated subject positions. First, the curriculum’s descriptions of the child and modes of learning in preschool are analysed. Second, photographs from four preschools are thematised, analysed and theorised, with a focus on the performances and subject positions repeatedly displayed. Results show that while the curriculum promotes holistic performances where play and care are interwoven with education, the photographs celebrate performances within teacher-led educational situations and invisibilise care as well as play. The focus on education in the photographs corresponds with international trends regarding the professionalisation and ‘schoolification’ of early childhood education. Crucially, this is connected to gendered meanings linked to care and education, respectively.

Författare: Catarina Wahlgren och Kristina Andersson

The child in the Swedish preschool photograph versus the child in the curriculum – a comparison of contemporary notions

International Journal of Early Years Education

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev