Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Tensions Between the Equity and Efficiency of Schooling: the Case of Scotland

Publicerad:2010-02-25
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Equity and efficiency are the twin goals of European education policymakers, but there are tensions between these goals. This article illustrates these tensions within the school system of Scotland, drawing on two recent research projects: ‘Fabricating Quality in European Education’ (FABQ) and the Applied Educational Research Scheme (AERS) study entitled ‘How do schools in Scotland measure their own performance?’ It outlines the Quality Assurance and Evaluation (QAE) system developed in Scotland since the 1980s in line with neo-liberal policy approaches and describes the problems of inequity identified by a review of Scottish education by the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD). Case studies of schools illustrate how pressures for continuous improvement in attainment lead to practices that exacerbate inequalities. Ability grouping within schools can have similar consequences to those of ‘tracked’ school systems in Europe that increase inequalities. The article emphasises that the tensions between equity and efficiency need to be acknowledged at national and European levels, and directly addressed as a policy problem.

Författare: Linda Croxford

Tensions Between the Equity and Efficiency of Schooling: the Case of Scotland

Education Inquiry 1/2010

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev