Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Tecken på teoretiskt tänkande om strukturer i bassystemet

Publicerad:2019-06-11
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
I den här artikeln beskrivs och diskuteras teoretiskt tänkande om strukturer i bassystemet hos elever som deltar i ett utforskande arbete med mätning av sträckor i olika baser. Data kommer från en studie med 44 elever i årskurs 4 där Davydovs matematiska program för en lärandeverksamhet användes för design av undervisningen. Film, elevuppgifter och transkriptioner har analyserats kvalitativt och kategoriserats. Analysen visar tecken på teoretiskt tänkande i form av handlingar, exempelvis frågor om, och beskrivningar av relationer mellan positionerna till vänster och höger om radixpunkten (tecknet som skiljer heltalsdel och bråkdel). Resultatet redovisas under tre kategorier: (a) basens funktion för det värde som siffrorna anger i talet, (b) positionsväxling och (c) entalet som ett av en kvantitet. Resultatet diskuteras i relation till tidigare forskning om elevers svårigheter med decimaltal. Författare: Marie Björk, Åsa Nikula, Paul Stensland , Anna Stridfält Tecken på teoretiskt tänkande om strukturer i bassystemetForskning om undervisning och lärande, vol 7, nr 2, ss. 26-49
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026