Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Teachers’ use of open questions: investigating the various functions of open questions as a mediating tool in early literacy education

Publicerad:2021-11-25
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

This study identifies the various functions of open questions in whole-class teaching in language arts classrooms in primary school, and it explores how these questions may work as a mediating tool. Open questions are considered a valuable tool in classroom discourse, enhancing dialogue and students’ learning by giving the students an opportunity to elaborate on their thoughts. The analysis draws on two data sets and includes observations from four schools and an examination of whole-class teaching in 32 language arts lessons. The results show that the teacher practice of asking open questions has one core function – classroom management. The teachers also ask open questions that are more subject specific, and the material covers writing activities and orthography and grammar instruction. The functions of open questions are quite similar in the two data sets. This may indicate that the teachers’ open questions mediate an understanding of school culture and the values of the subject to the students, here how writing activities and grammar instruction should be interpreted. This article argues that we should go further than merely differentiating between open and closed questions and investigate the functions of open questions in the classroom.

Författare: Ingvill Krogstad Svanes och Emilia Andersson-Bakken

Teachers’ use of open questions: investigating the various functions of open questions as a mediating tool in early literacy education

Education Inquiry

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev