Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Teachers in the Crossfire

Publicerad:2023-01-23
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

This article focuses on the role of the Swedish as a second language (SSL) teacher in the Language Introduction Programme (LIP) in secondary schools in Sweden. Policy analysis is used, with policy comprising of three closely intertwined layers: declared, perceived and practised. The material used consists of official documents, interviews with teachers and principals, and classroom observations. What becomes apparent through these layers is that the SSL teacher’s role is both contradictory and ambiguous. On the one hand, these teachers are trained to teach and plan SSL to support L2 students’ learning throughout the school day and in different subjects. On the other, neither official documents nor the schools themselves provide SSL teachers space for such agency: the space in which they are given agency is restricted to their own subject. National educational policy to increase knowledge about the educational requirements of recently arrived students has not been followed by sufficient changes in the training of and directives for principals and teachers. Solving these issues requires that all teachers and principals receive relevant training and SSL teachers given more responsibility and training.

Författare: Åsa Wedin

Educare No 4 2022

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev