Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Teachers’ action research as a case of social learning: exploring learning in between research and school practice

Publicerad: 2023-03-01
Uppdaterad: 2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

Although action research has a history of bridging gaps between research and school practice, challenges emerge when aligning a scientific approach with development work in schools and in collaboration between research and school practice. In this article, we aim to deepen the knowledge on teachers’ action research as social learning in collaboration with a research-based PD leader. In this study, we follow two teachers conducting action research in a Swedish upper secondary school, in collaboration with a professional development (PD) leader who is also a doctoral student. Qualitative data have been used to write value-creation stories that illustrate the learning process throughout their collaboration. Our findings show how joint work between the teachers and the PD leader functions as a boundary process where two sets of practices – classroom and academic – are coordinated and contribute to the learning process.

Författare: Peter Johannesson och Anette Olin

Teachers’ action research as a case of social learning: exploring learning in between research and school practice

Scandinavian Journal of Educational Research

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun