Hoppa till sidinnehåll

Talking About the Good Childhood: An Analysis of Educators’ Approaches to School Children’s Use of ICT

Publicerad:2011-11-15
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

This paper presents a study on how primary school educators describe children’s use of ICT. This is done in order to lay a foundation for an understanding of how information literacies may be enacted in Swedish primary schools. The empirical material consists of four focus group conversations conducted with 20 educators at three Swedish primary schools. The analysis is focussed on how the educators discuss and describe ICT as tools for information activities and as parts of children’s childhoods. Two descriptions of childhoods are identified in the analysis: 1) the good childhood, in which there is room for traditional tools for information seeking such as books; 2) the contemporary and insufficient childhood, happening outside the school context, where digital tools for information seeking and other activities are used. The task of primary school is described as counterbalancing contemporary childhoods and therefore avoiding ICT. The authors discuss how the implications of these approaches could be limiting for how information literacies may be enacted in primary school.

Författare: Anna Lundh, Birgitta Davidsson och Louise Limberg

Talking About the Good Childhood: An Analysis of Educators’ Approaches to School Children’s Use of ICT

Human IT – tidskrift för studier av IT ur ett humanvetenskapligt perspektiv, 2/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Bild

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i bild i grundskolan! Ta del av aktuell forskning och praktiska exempel som kan inspirera och utveckla dig i din yrkesroll. Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen.
Läs mer och boka
Åk F–9
24–25 sep
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev