Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Swedish – An updated school subject?

Publicerad:2013-01-16
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

The focus in this article is the extent to which the school subject of Swedish in the new national curriculum in Sweden introduced in 2011 (compulsory school) has been updated in relation to ways of discussing mother tongue education. Discourse analysis is used to analyse the syllabus for Swedish from 2011. A comparison is made with the previous syllabus from 1994 in order to see if any changes have been made. The main finding is that the syllabus from 2011 is primarily updated with fundamental aspects of the genre approach. This is interpreted as a reason for the observed foregrounding of language and downgrading of literature in the curriculum. Further, two traditions of the teaching of Swedish in school are discussed. The first tradition concerns the focus on the formal aspects of language. The second tradition concerns the invisible socio-political perspective in the lower grades, and this perspective’s low-key character in the upper grades. It is concluded that these traditions are still alive and strongly influencing the curriculum.

Författare: Caroline Liberg, Jenny W Folkeryd, & Åsa af Geijerstam

Swedish – An updated school subject?

Education Inquiry, Volume 3, No. 4, December 2012

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev