Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Specialundervisningens ursprung

Publicerad:2011-06-14
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

The article analyses the forces behind the establishment and expansion of special education within the Swedish elementary school between 1842, when schooling became compulsory, and the gradual introduction of the experimental comprehensive school in the 1950s. Around the turn of the century, special classes began to replace grade-repeating and other humiliating methods that also predestined backward pupils and pupils from poor families merely to occasional jobs in the future. The aim of giving remedial treatment in a quiet and comfortable environment to pupils with school difficulties was officially announced. Yet special education also had several more concealed aims. These are especially focused on here along with the role of the societal changes and technological development occurring in that period.

Författare: Karl-Georg Ahlström

The Origin of Special Education in Sweden

Education Inquiry 2/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev