Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Specialundervisningens ursprung

Publicerad: 2011-06-14
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

The article analyses the forces behind the establishment and expansion of special education within the Swedish elementary school between 1842, when schooling became compulsory, and the gradual introduction of the experimental comprehensive school in the 1950s. Around the turn of the century, special classes began to replace grade-repeating and other humiliating methods that also predestined backward pupils and pupils from poor families merely to occasional jobs in the future. The aim of giving remedial treatment in a quiet and comfortable environment to pupils with school difficulties was officially announced. Yet special education also had several more concealed aims. These are especially focused on here along with the role of the societal changes and technological development occurring in that period.

Författare: Karl-Georg Ahlström

The Origin of Special Education in Sweden

Education Inquiry 2/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun