Slöjdämnets situation, utveckling och forskning under 2009–2018
I föreliggande text analyseras slöjdfältets utveckling utifrån ett utbildningsekologiskt ramverk och ur flera perspektiv. Ett läroplansteoretiskt perspektiv synliggör förändrade förutsättningar genom policy och olika styrdokument, vilka syftar till konsekvenser i praktiken inom såväl grundskola som lärarutbildning. Här riktas fokus mot de olika reformer som påverkat slöjdområdet, samt den nya läroplanens faktiska genomslag. Det sammantagna resultatet visar att slöjdfältet som helhet står relativt starkt, men att det också står inför utmaningar i såväl grundskola och lärarutbildning och gällande att realisera ett slöjdämne på vetenskaplig grund.
Författare: Peter Hasselskog, Annelie Holmberg och Stina Westerlund
Slöjdämnets situation, utveckling och forskning under 2009–2018
Techne serien, Vol 25 Nr 3 (2018): Nuläge och framåtblickar 2018