Skolportens lärarpanel: ”Viktigt behålla ett nyfiket perspektiv”
Att läsa forskning vässar den egna kompetensen och gynnar i förlängningen eleverna. Det menar Inga-Lill Mårtensson och Eddie Andersson, som bägge är lärare på Sturebyskolan i Stockholm och medlemmar i Skolportens lärarpanel.
Inga-Lill, du är ämneslärare i svenska och franska. Har du praktisk nytta av den forskning du läser som lärarpanelist?
– Absolut, att regelbundet läsa vetenskapliga texter påminner mig om vikten att behålla ett nyfiket perspektiv, även om man som jag har många år i läraryrket. I lärarpanelen läser vi om ämnen som både ligger nära och längre bort från ens eget område, vilket gör att man får ett helhetsperspektiv av rådande skolforskning.
Eddie, du är relativt nyutbildad lärare i samhällskunskap och engelska. Att hålla sig à jour med forskningen, var det något som du fick med dig från lärarutbildningen?
– Inte explicit. Det är synd, för som panelist märker jag hur mycket det ger – det spetsar min egen kompetens och i förlängningen skapar det ett värde även för eleverna. Att som panelist få läsa och diskutera forskning med erfarna skolprofessionella är oerhört berikande.
Inga-Lill, vilka tips vill du ge till kollegor som tycker att det känns krångligt att läsa om skolforskning?
– Det är förståeligt för det är en tröskel att ta sig över. På ett plan handlar det om huruvida den enskilda skolan möjliggör för lärare att ta till sig ny forskning. Som lärare krävs en nyfikenhet och vilja att omvärdera gamla sanningar. För att få ett metaperspektiv på sin egen praktik måste man dessutom vara villig att granska sig själv.
– Mitt tips är att ta hjälp av varandra, läs, tipsa och prata med varandra om forskningstexter. Plocka in det i vardagen vid gemensamma planeringar. Jag sms:ar och mejlar en hel del med kollegor kring olika texter.
På Sturebyskolan där ni arbetar pågår ett forskningsprojekt, berätta om det, Eddie!
– Det är ett FoU-projekt där vi bildat lärargrupper som arbetat med en rad didaktiska frågor i alla ämnen. Projektet är avslutat, men vi fortsätter att hålla det vetenskapliga perspektivet vid liv genom att ha en punkt på dagordningen där vi tar upp didaktiska klurigheter som vi vill utveckla vidare. Ofta uppstår spontana samtal kring didaktik och i dag vet vi mer om varandras undervisning.
BILDTEXT: Plocka in ny forskning i den gemensamma planeringen, tipsar lärarpanelisterna Eddie Andersson och Inga-Lill Mårtensson.
Foto: Moa Duvarci Engman
Läs mer om Skolportens lärarpanel på Skolporten.se/lararpanelen
Artikeln är publicerad i Skolportens bilaga Pedagogisk forskning, ute 4/4 2019.
Läs bilagan gratis i appen Skolporten! Ladda ner Skolportens app i App Store eller Google Play.
Inte prenumerant på Skolportens magasin? Missa inte kampanjpriset:
2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!
TIPS! Som prenumerant läser du alla äldre nummer av Skolporten utan kostnad digitalt i appen Skolporten!