School craft in memories of three generations
Utifrån 15 personer från fem familjer har författarna undersökt tre generationers minnen från skolslöjd i Finland mellan 1940‒2010. Studiens fokus var till vilka slöjdminnen de olika generationerna relaterade. I Finland har skolslöjden varit obligatorisk under drygt 150 år. För att kunna jämföra slöjdminnena över tid görs en kort redogörelse för finska läroplansförändringar mellan 1866‒2014. Studies intervjuer utfördes både individuellt och i grupp mellan olika generationer där förhållandena kring slöjdundervisning, elever och lärare samt slöjdföremål och processen bakom dem tolkades. Analyserna av intervjuerna gjordes dels utifrån de slöjdföremål som tillverkades i skolslöjden, dels utifrån positiva och negativa minnesbilder som kunde kopplas till slöjden. Egentillverkade slöjdföremål, slöjdbegrepp och slöjdtekniker var sådant som personerna kunde beskriva personligt och detaljerat. Däremot förekom det inte så många diskussioner om material eller tekniker som användes vid tillverkningen av slöjdföremålen, även om de äldsta minnena var förknippade med bristen på material. De minnen personerna från den yngre generationsgruppen hade om slöjd var kopplade till flera olika material då de hade haft både textil- och teknisk slöjd i skolan. Skolslöjden väckte starka känslor, majoriteten hade positiva minnen medan en tredjedel också associerade till negativa minnen till exempel att det var svårt och pilligt. Utöver resultaten från slöjdminnena visade studien dessutom de fysiska slöjdföremålens potential för att komma ihåg positiva och negativa minnen.
Författare: Päivi Marjanen, Eila Lindfors och Sirpa Ketola