Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

School and democratic hope: The school as a space for civic literacy

Publicerad:2022-04-26
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

In this article, the central question is how the relationship between democracy and education can be understood in terms of civic literacy. By taking as a point of departure John Dewey’s basic understanding of democracy in terms of communication and experience, which also forms the basis for the pragmatist knowledge concept of transactional realism, this study explores transactional realism in relation to how this concept of knowledge can promote a democratic stance in the teaching of different school subjects. Thus, the focus is on how a democratic stance is an important part in the selection of teaching content and teaching activities in the classroom in a time when democracy is challenged from different angles. The concept of civic literacy is here understood as developing knowledge about the world, learning to act responsibly in the world and realising oneself in the world. Civic literacy is both about knowledge of facts and events and about a classroom discourse opening for responsible and reflective conversations outwards from the subject, towards the social and physical environment.

Författare: Ninni Wahlström

School and democratic hope: The school as a space for civic literacy

European Educational Research Journal
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev