Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Samtycke, känslor och möjligheter att agera: barnsyn och barns aktörskap i sexualbrottsförebyggande litteratur för förskoleåldern

Publicerad:2023-01-13
Uppdaterad:2023-09-03
John Miller
Skribent:John Miller

I artikeln analyseras svenska bilderböcker som gör anspråk på att förebygga sexuella övergrepp. Syftet med studien är att analysera böckernas barnsyn och syn på barns aktörskap. Analysen visar att böckerna beskriver övergrepp i vaga uttryck. Ett huvudbudskap är att principen om samtycke ska gälla för barn, men utan att kopplas till sex. Samtycke uppnås genom att känna efter och agera utifrån egna och andras kroppsliga integritetsgränser. Barn positioneras som utsatta gentemot vuxna, samtidigt som de ska förstå att de kan agera nästan jämlikt. Vissa budskap riktar sig direkt till eller om vuxna; att de måste lyssna på barn. Analysen visar att böckerna har ett fokus som inte framkommit i studier av internationell utgivning. De svenska exemplen kan ses som en bred socialisation för att förebygga sexuella övergrepp mot barn, men också mot vuxna.

Författare: Helena Bergström, Anna Westberg Broström och Magdalena Hulth

Samtycke, känslor och möjligheter att agera: barnsyn och barns aktörskap i sexualbrottsförebyggande litteratur för förskoleåldern

Barn – forskning om barn og barndom i Norden Vol 40 Nr. 4 (2022)

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev