Så blev skolan i Kanada likvärdig
Etniskt och socioekonomiskt blandade skolor. Skolledare som skapat en inkluderande skolkultur med höga förväntningar på eleverna. Det är några av Kanadas framgångsfaktorer för att nå en likvärdig skola, menar Carol Campbell vid universitetet i Toronto.
I den senaste Pisa-mätningen utmärkte sig Kanada – som i likhet med Sverige har haft en stor immigration – inte bara genom sina goda kunskapsresultat, utan också genom sin höga likvärdighet.

– Inom ett par år efter ankomsten tenderar våra invandrade elever att göra bättre ifrån sig än de infödda eleverna, säger Carol Campbell, Associate Professor of Leadership and Educational Change, vid universitetet i Toronto.
Hon menar att det delvis beror på immigranternas utbildningsnivå och att Kanada redan har många etniskt och socioekonomiskt blandade skolor, där lärarna är utbildade i att hantera mångfald.
Men det är också resultatet av riktade stödåtgärder. Som rådgivare till provinsregeringen i Ontario har Carol Campbell varit med om att minska andelen lågpresterande skolor från 20 till 5 procent.
– Vår nuvarande utmaning är faktiskt att höja skolprestationerna i medelinkomstområden, säger hon.
Fokus har legat på att ge lärarna stöd så att de ska kunna stödja eleverna, men även skolledarna har varit viktiga för att skapa en inkluderande skolkultur med höga förväntningar på eleverna.
– Förväntningarna är en av de viktigaste faktorerna: att inte anta att en elev har svårt att lära sig bara för att den har en viss bakgrund.
Carol Campbell förordar ett arbete i flera steg. I Ontario har man först koncentrerat sig på läsning. Sedan – när läsförmågan sitter – har man kunnat gå över till matematik och andra ämnen.
Dessutom tror hon mycket på så kallad family learning, där nyanlända elever får ta del av undervisningen tillsammans med en förälder eller en anhörig.
Vad kan då Sverige lära sig av det? Enligt Carol Campbell är det väl känt att en stor immigration i kombination med skolval kan resultera i segregation och ökade kunskapsklyftor.
– Jag tror att ni kan vända den trenden med riktade åtgärder om tron och viljan finns. Vår erfarenhet är att samverkan mellan skolor leder till ett bättre resultat snarare än konkurrens.
Missa inte!
Carol Campbell föreläser kring skolledarrollen och dess betydelse för kvalitativ skolutveckling på konferensen Skolans ledarkonvent.
Läs mer och boka din plats här!
Missa inte nya nr av Skolportens forskningsmagasin – ute 13/9!

Svenska som andraspråk

När leken inte fungerar
