Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Rektor i skärningspunkten mellan likvärdighet och skolmarknad

Publicerad:2017-06-20
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

In a global education policy context, school leadership is increasingly regarded as crucial for improving school outcomes as well as equity in education. The purpose of this article is to analyze Swedish upper secondary school principals’ perceptions of the impact of school reforms in relation to equity. Empirical data was collected in an online survey distributed to all upper secondary principals affiliated to the national Association of School Principals. The results of the survey are discussed in relation to governance and previous research. The study indicates that a majority of the principals related equity in education to state governance, while reforms counteracting equity were connected to marketization/New Public Management reforms. The findings also indicate variations between groups of principals employed in the public or private school sector, including differing local (school market) conditions. Further, irrespective of sector, teachers were considered as the main resource for realizing equity in school.

Key words: school leadership, marketization, equity, school reform

Författare: Ulf Lundström, Ann-Sofie Holm, Inger Erixon Arreman

Artikeln som pdf

Utbildning och demokrati Vol. 26, Nr 1, 2017: Skolan och marknaden

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev