Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Rektor i skärningspunkten mellan likvärdighet och skolmarknad

Publicerad:2017-06-20
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
In a global education policy context, school leadership is increasingly regarded as crucial for improving school outcomes as well as equity in education. The purpose of this article is to analyze Swedish upper secondary school principals’ perceptions of the impact of school reforms in relation to equity. Empirical data was collected in an online survey distributed to all upper secondary principals affiliated to the national Association of School Principals. The results of the survey are discussed in relation to governance and previous research. The study indicates that a majority of the principals related equity in education to state governance, while reforms counteracting equity were connected to marketization/New Public Management reforms. The findings also indicate variations between groups of principals employed in the public or private school sector, including differing local (school market) conditions. Further, irrespective of sector, teachers were considered as the main resource for realizing equity in school. Key words: school leadership, marketization, equity, school reform Författare: Ulf Lundström, Ann-Sofie Holm, Inger Erixon Arreman Artikeln som pdfUtbildning och demokrati Vol. 26, Nr 1, 2017: Skolan och marknaden
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026