Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

Race, nation and education: An overview of British attempts to ‘manage diversity’ since the 1950s

Publicerad:2013-03-20
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

This paper reviews the recent history of English education in connection with British state attempts to ‘manage diversity’. It offers a new analysis on points of coherence and tension between the role of education and state policies in relation to race and ethnicity. Drawing on the Prevent strategy as an example, the paper highlights the role that education has played in the construction of ethnic minorities as ‘problems’ to be managed or contained. It is argued that assimilation into a (superior) British culture has remained a constant theme (Grosvenor 1997), but has been more pronounced in periods of economic uncertainty and geopolitical dislocations (Gilroy 2004). The targets of containment policies have also changed, from African Caribbeans, predominantly, in the 1970s and 1980s to Muslims, in general, since then, but race (albeit re-coded through ethnicity, community and/or faith) has been a central reference point in state discourses on minorities.

Författare: Farzana Shain

Race, nation and education: An overview of British attempts to ‘manage diversity’ since the 1950s

Education Inquiry, Volume 4, No. 1, March 2013

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev