Hoppa till sidinnehåll
Forskningsstudie

Programmering i matten gav inte bättre resultat

Publicerad:2020-12-08
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Det är tveksamt om det går att lära sig matematik genom programmering i enlighet med de skrivningar som finns i grundskolans kursplaner. Något som väcker frågan om hur välgrundat policybeslutet om programmering i skolan var.

Det skriver det fristående forskningsinstitutet Ifous i slutrapporten från Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Programmering i ämnesundervisningen, där 135 lärare, rektorer och ledare på huvudmannanivå under tre år har arbetat tillsammans med forskare inom området.

Resultaten visar bland annat att lärarprofessionen har stärkts och att elevernas motivation har ökat.

– Deltagarna har utvecklat en allt större säkerhet i vad programmering i undervisningen kan innebära. Samtidigt har de svårt att se att eleverna kan lära sig mer matematik genom programmering. Det finns många hinder, som att man först måste behärska tekniken. Eleverna fastnar i detaljer och kommer aldrig till ett matematiklärande, säger Anette Jahnke, process- och projektledare för FoU-programmet på Ifous.

Däremot finns det exempel på att eleverna har använt matematik för att programmera, samt att intresset för matematik har ökat, vilket kan bero på att programmering är en engagerande aktivitet, säger Anette Jahnke.

Läs hela Ifousrapporten Programmering i skolan – vad, när hur och varför? här

Av Moa Duvarci Engman

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev