Hoppa till sidinnehåll
Forskningsstudie

Programmering i matten gav inte bättre resultat

Publicerad:2020-12-08
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Det är tveksamt om det går att lära sig matematik genom programmering i enlighet med de skrivningar som finns i grundskolans kursplaner. Något som väcker frågan om hur välgrundat policybeslutet om programmering i skolan var. Det skriver det fristående forskningsinstitutet Ifous i slutrapporten från Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Programmering i ämnesundervisningen, där 135 lärare, rektorer och ledare på huvudmannanivå under tre år har arbetat tillsammans med forskare inom området. Resultaten visar bland annat att lärarprofessionen har stärkts och att elevernas motivation har ökat. – Deltagarna har utvecklat en allt större säkerhet i vad programmering i undervisningen kan innebära. Samtidigt har de svårt att se att eleverna kan lära sig mer matematik genom programmering. Det finns många hinder, som att man först måste behärska tekniken. Eleverna fastnar i detaljer och kommer aldrig till ett matematiklärande, säger Anette Jahnke, process- och projektledare för FoU-programmet på Ifous. Däremot finns det exempel på att eleverna har använt matematik för att programmera, samt att intresset för matematik har ökat, vilket kan bero på att programmering är en engagerande aktivitet, säger Anette Jahnke. Läs hela Ifousrapporten Programmering i skolan – vad, när hur och varför? härAv Moa Duvarci Engman
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026