Principals ́ influences on teaching and assessment in special education
This study draws attention to SID principals’ self- understanding as system players, and the opportunities to influence practice ecology. It highlights how principals’ leadership within special education has the potential to improve teaching and assessment in local schools within a community, ultimately becoming the driving force for realising inclusive education.
Författare: Ingela Portfelt
Principals ́ influences on teaching and assessment in special education

Stockholm
Juridik
Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka 
29 apr
Digital temaföreläsning
Fysisk aktivitet och motorik i förskolan
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka 
12 maj – 16 jun