Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Politisk utbildning efter 22 juli

Publicerad:2012-02-16
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Political education after july 22. This article makes the case for deliberation as a major end-in-view for a political education in the general sense. The immediate backdrop is the neofascist ideology of Anders Behring Breivik and his ilk, an ideology that may partly explain the motive behind the devastation of government buildings in Oslo and the following mass shooting at Utøya on July 22. My intention here will, however, be limited to the question: what is basic to the idea of deliberation? My answer is twofold: deliberation is a reasonable method for arriving at a possible and temporary agreement on questions of truth and morality; and it is based on some – usually tacit – mutual presuppositions. These two aspects together make deliberation educative and part of an education for deliberative democracy. Without deliberation as a method we are unable to get at what John Dewey used to call “warranted assertibility”. Without deliberation as embedded in joint assumptions we would be unable to distinguish between method as wayward gibberish and as reasonable conversation. On pain of being presumptuous I invite the reader to this short educative stroll!

Författare: Lars Løvlie

Politisk utbildning efter 22 juli

Utbildning & Demokrati Vol 20, No 3 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev