Physical contact in physical education – immigrant students’ perspectives
I artikeln undersöker Annica Caldeborg fysisk beröring mellan lärare och elev och mer preciserat hur elever med utländsk bakgrund upplever beröring i idrott och hälsa. Resultaten visar att ett antal områden för förhandlingar avgör om beröringen ses som legitim eller inte. Dessa är lärarens professionalitet, relationen mellan läraren och den enskilda eleven, lärarens förmåga att instruera, lärarens känslomässiga engagemang, lärare/elev av olika kön, samt lärare/elev från liknande utländsk bakgrund.
Författare: Annica Caldeborg
Physical contact in physical education – immigrant students’ perspectives
Stockholm
Fritidshem
Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning
Matematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec