Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Partnerskap, skolprestationer och ekonomiska realiteter i en territoriellt stigm

Publicerad:2010-08-23
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Partnership, school achievement, and economical realities in a territorially stigmatized suburban area. The Mountain school is a suburban institution with low school achievement and a bad school economy. The strategy to deal with this situation includes a partnership with the state and multicultural education. Departing from a policy sociology perspective this article will focus on the Mountain school and its’ institutional work with partnership and multicultural education. In this partnership the Mountain school has developed relationships with several institutions and participates in many different multicultural school improvement projects. Through the policy process a gap has developed between the policy of multicultural education and institutional practice. At the same time the school has become financially dependent of the state. The article also discusses problems of institutional change in a suburban area without cultural recognition and economical redistribution.

Författare: Jan Gustafsson

Partnerskap, skolprestationer och ekonomiska realiteter i en territoriellt stigmatiserad förort

Utbildning & Demokrati 1/2010

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev