Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Partnerskap, skolprestationer och ekonomiska realiteter i en territoriellt stigm

Publicerad:2010-08-23
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Partnership, school achievement, and economical realities in a territorially stigmatized suburban area. The Mountain school is a suburban institution with low school achievement and a bad school economy. The strategy to deal with this situation includes a partnership with the state and multicultural education. Departing from a policy sociology perspective this article will focus on the Mountain school and its’ institutional work with partnership and multicultural education. In this partnership the Mountain school has developed relationships with several institutions and participates in many different multicultural school improvement projects. Through the policy process a gap has developed between the policy of multicultural education and institutional practice. At the same time the school has become financially dependent of the state. The article also discusses problems of institutional change in a suburban area without cultural recognition and economical redistribution.

Författare: Jan Gustafsson

Partnerskap, skolprestationer och ekonomiska realiteter i en territoriellt stigmatiserad förort

Utbildning & Demokrati 1/2010

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev