Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 98 av 1683

Forskning och utveckling kategorier

Att börja på förskola – hur går introduktionen egentligen till?

2023-03-10
När barnen för första gången ska lämna hemmiljön och skolas in på förskola är introduktionen mycket viktig. Detta betonas i förskolans läroplan men där står inget om vad en god introduktion är eller hur den bör gå till. Nu har forskare gjort en stor undersökning med förskolepersonal och har därmed fått en god bild över…
Forskning och utveckling kategorier

Fritidshemspersonals tal om barns fysiska aktivitet – samhällelig påverkan och möjliga implikationer

2023-03-10
The aim of this paper is to shed light on how teachers’ talk about children’s physical activity inschool-age educare can be seen as part of comprehensive social discourses concerning education and physical activity. Focus-group interviews with a discourse-analytic approach have been carried out with staff from two municipal school-age educare in Sweden.
Forskning och utveckling kategorier

Lärarutbildningen som demokratiskt rum – medvetet engagemang och erbjudanden om ömsesidighet

2023-03-10
There is a lack of empirical research conducted in classrooms, which urges us to investigate the interpretation of how the doing of democracy in education is carried out. In this case study we explore how democratic values are or are not, manifested by teacher students and teachers in teacher education.