Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 79 av 1683

Ny rapport: Positiv satsning i Trollhättan att flytta elever för minskad skolsegregation

2023-05-24
Idag presenterades en forskningsrapport kring hur elever, lärare och rektorer upplevt sammanslagningarna av skolor i Trollhättan. Forskare vid Högskolan Väst har sedan stängningen av två skolor i ett segregerat område hösten 2021 följt förändringen. Det sammantagna resultatet visar en övervägande positiv bild.

Can school closures decrease ethnic school segregation? Evidence from primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden

2023-05-24
Using simulation models calibrated with administrative data for all primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden, Selcan Mutgan and Eduardo Tapia assess the potential impact of school closure on ethnic school segregation.
Forskning och utveckling kategorier

Forskarintervju: Alla barn har behov av kontinuitet och trygghet

2023-05-23
En skolövergång är en relationsskapande process som kräver samarbete mellan överlämnande och mottagande lärare. Samarbetet leder till att det skapas bättre förutsättningar för att eleven ska kunna landa i sitt nya sammanhang. Therese Welén visar i sin doktorsavhandling att förutsättningarna kan se väldigt olika ut, och att barn som har särskilda behov riskerar att hamna…

Linnea Lindquist: ”Stök beror ofta på språkbrister”

2023-05-23
På Hammarkullsskolan var läsningen viktig för att vända den negativa utvecklingen. "För att utveckla ett rikt språk behöver du parallellt jobba med att lära dig läsa, skriva och även tala svenska", säger Linnea Lindquist, biträdande rektor och skoldebattör, som nu är aktuell med en ny bok.