Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 47 av 1683

Evaluating the effectiveness of key components of Zones of Regulation™ curriculum training on teachers' self-efficacy at managing self-regulation needs in autistic pupils

9 januari
The aim of this study was to investigate the effect of an online training programme comprising the main paradigms and resources of the Zones of Regulation™ curriculum on teachers' sense of self-efficacy when managing autistic pupils' self-regulation needs in the mainstream primary school classroom.

Continuing professional development for special educational needs and disabilities within the school workforce: The results of a national survey in England

9 januari
The results indicate that there is a mismatch between what the staff consider as impactful CPD and the CPD to which they have most access. School leaders and SENCos are key people in delivering CPD in schools, and the findings of this study show that it is important to provide them with appropriate skills and…
Forskning och utveckling kategorier

Musiklärarutbildningar slits mellan nytta, bildning och vetenskaplighet

3 januari
Samhället förändras snabbt men utbildningen hänger inte med. Detta är en verklighetsbeskrivning som har funnits inom musiklärarutbildningen i årtionden. När högskolorna strävar efter modernisering, slits lärare och studenter mellan nyttotänk, bildningsideal och krav på vetenskaplighet. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Josefin Nilssons avhandling: ”Vi ser om dom flyter typ”

2023-12-21
Ämnet för Josefin Nilssons avhandling är högaktuellt idag. I avhandlingen får man en djupare förståelse för den komplexitet som präglar kompetensutveckling och lärares didaktiska förändringsprocesser, inte minst i relation till arbetet att stärka likvärdigheten för nyanlända elever.