Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 42 av 1683

Forskning och utveckling kategorier

Ny forskning 2024 vid Institutionen för pedagogik och didaktik

25 januari
Skapa bättre förutsättningar för nyanlända att nå gymnasiet, kulturell integration med hjälp av sociala robotar, föräldrar och skolan från 1800-talet och framåt, AI för framtida lärarutbildning och stigmatisering och diskriminering av personer som lever med epilepsi. Det är några exempel på ny forskning som startar vid Institutionen för pedagogik och didaktik 2024.
Forskning och utveckling kategorier

Hur ska förskollärarens ledande uppdrag omsättas i praktiken?

24 januari
Enligt skollagen och förskolans läroplan ingår det i förskollärarens uppdrag att leda arbetet med undervisning inom förskolan. Men hur går detta till rent konkret i praktiken på Sveriges förskolor? Ett forskningsprojekt ska nu undersöka hur förskollärare och rektorer tolkar och omsätter detta uppdrag i sin vardag samt vilka konsekvenser detta får för det pedagogiska arbetet…
Forskning och utveckling kategorier

Med språket som paraply​

23 januari
Med ett tematiskt, språkande arbetssätt blir barnen i Tallbacksgårdens förskola språkligt medvetna. För att barnen ska få ett så bra mottagande som möjligt använder förskolan olika språkstöd, både för barnens och föräldrarnas skull. Föräldrar ska känna sig välkomna, förstå vad personalen pratar om och vara delaktiga i barnens utveckling. ​
Forskning och utveckling kategorier

Ge familjen en trygg start

23 januari
Att börja förskolan är en stor händelse – både i barnets och förälderns liv. Ett bra samarbete med familjen är en förutsättning för att kunna ge barnet en trygg introduktion. Psykologen Anna Hellberg Björklund ger tips på vägen.

Blivande lärares kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Olika perspektiv på vägar till ökad likvärdighet i skola och förskola

23 januari
I en studie från Linköpings universitet har forskarna granskat hur Utbildningsdepartementets förslag på revidering av examensmålet om specialpedagogik togs emot av högskolor och universitet.