Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 353 av 1692

Forskning och utveckling kategorier

"Varför ska förskollärare forska?"

2021-01-29
Det var just nyfikenheten som drev mig till att fördjupa mina tankar i studier. För mig har det aldrig handlat om att jag vill göra något annat än att arbeta i förskolan, tvärtom tycker jag efter mer än 20 år i förskolläraryrket att barn i förskolan är bland det roligaste man kan jobba med och…
Forskning och utveckling kategorier

Att läsa är att skapa!

2021-01-29
Mitt i den pågående debatten om läsande landar den första svenska vetenskapliga boken om biblioterapi. Litteraturvetaren Cecilia Pettersson tror att många förskolepedagoger ägnar sig åt biblioterapi utan att veta om det men att detta skulle kunna fördjupas med utbildning.

Scaffolding or simplifying: students’ perception of support in Swedish compulsory school

2021-01-29
National goals and performance standards were introduced in Sweden during the 1990s as part of a curriculum reform. The intention was to detect shortcomings among students and provide support to those students who did not reach the passing grade in one (or several) subject/s. Despite this reform, approximately one-fourth of the students do not attain…