Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 351 av 1692

Forskning och utveckling kategorier

Bokrecension: Relationerna bakom allt

2021-02-02
Detta är en givande bok med en helhetssyn på barnet, men den riktar sig mest till de vuxna som är nybörjare inom förskolan. Det är inget nytt under solen för oss gamla rävar som varit med ett tag, skriver Veronica Ferm i en recension av boken Att rusta barn för livet – förskolans arbete för…

Forskningsutblick: Skilda förutsättningar i skolan för elever med intellektuell funktionsnedsättning

2021-02-02
Skiljer sig lärares undervisning och förväntningar åt för elever med intellektuell funktionsnedsättning, beroende på om de går integrerade i grundskola eller i grundsärskola? Enligt en ny studie av forskare på Uppsala universitet och Karlstads universitet finns det skillnader.

Forskningsutblick: Samarbete över yrkesgränser för att stötta barn med autismspektrumdiagnos

2021-02-02
I denna studie undersöker Ingrid Olsson och Lise Roll-Pettersson hur samarbeten mellan förskola, habilitering och föräldrar ser ut i arbetet med barn med autismspektrumdiagnos. De kommer fram till att ett välfungerande samarbete mellan olika yrkesgrupper är positivt för de stödinsatser som ges barn med autismspektrumdiagnos.

Uppriktiga diskussioner om specialpedagogik

2021-02-02
"Man kommer inte framåt genom att tysta människor", konstaterar Lars-Gunnar Jönsson, en av handledarna i kompetensutvecklingen ”Specialpedagogik för lärande”. Med hjälp av ett öppet samtalsklimat kunde han och hans kollegor på Rinnebäcksskolan i Kävlinge diskutera inkludering och synen på elevers beteende. Tillsammans har de nu lagt grunden för skolans gemensamma värderingar.
Forskning och utveckling kategorier

Researchers find value in comparison of multiple strategies for mathematics teaching and learning

2021-02-02
How can cognitive science principles support the deepening of mathematics education? A team of researchers from Vanderbilt University's Peabody College of education and human development and Harvard University's graduate school of education explored how using a basic learning process-comparison-could lead to stronger outcomes for K-12 students in mathematics, and analyzed different approaches for incorporating comparison…