Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 1681

Forskning och utveckling kategorier

Podcast: Poesi som resurs i undervisningen

21 augusti
Poesi kan användas för att nå kunskap, utveckla kognition och har ett egenvärde bland annat som en estetisk upplevelse. Men många lärare upplever undervisningen som svår främst på grund av bristen på mätbarhet. Det berättar Karolina Pettersson, tidigare lärare och i dag forskare på Högskolan Dalarna.
Forskning och utveckling kategorier

Almedalen: Bättre kunskapsresultat i grundskolan – lärdomar av engelsk praktik och svensk forskning

20 augusti
Varför blir så många elever inte behöriga till gymnasiet? Varför presterar så få på hög nivå i matematik? Hur reformerar man ett skolsystem för bättre kunskapsresultat? Näringslivets skolforum bjuder på svensk och internationell expertis i rasande tempo. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Det är jobbigt att tänka

20 augusti
Tycker du att det är jobbigt att försöka lösa svåra problem? Då är du inte ensam. Forskare i Nederländerna analyserade 170 studier med nästan 4 700 deltagare. Genomgående visade det sig att ju mer krävande tankearbetet var för deltagarna, desto mer irritation, stress och obehag kände deltagarna.
Forskning och utveckling kategorier

Kartläggningen i matematik leder lärarna fel

20 augusti
Det är oklart vad kartläggningen av sexåringars mattekunskaper ska fokusera på och vad den ska leda till, menar Maria Walla, forskare i matematikdidaktik. Hon anser att det är tveksamt om Skolverkets material ger det stöd som läsa-skriva-räkna-garantin utlovar. "I en internationell kontext sticker den svenska kartläggningen ut på ett sätt som är oroande", säger hon.