Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 290 av 1691

Forskningsutblick: Flexibel undervisning i idrott och hälsa för att inkludera elever med funktionsnedsättning

2021-09-07
I denna studie vill forskarna undersöka hur inkluderande undervisning i ämnet idrott och hälsa kan se ut, när fokus riktas mot elever med dolda funktionsnedsättningar. I studien påvisar forskarna en komplex bild där flexibilitet och lyhördhet hos läraren är av yttersta vikt för att skapa en inkluderande miljö för målgruppen.

Adhd från tonåren och som ung vuxen – påverkan på utbildning och yrke

2021-09-07
Andreas Jangmo har studerat uppmärksamhets- /hyperaktivitetsstörning (adhd) som är en vanlig beteendestörning där symptom uppträder i barndomen och påverkar ungefär 5-7 procent av alla barn. Specifikt har han tittat på hur det gått för individer med adhd inom utbildning och arbetsmarknad, samt läkemedelsbehandling och skolresultat.
Forskning och utveckling kategorier

Ny kunskapssammanställning om psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning

2021-09-07
Nu finns en kunskapssammanställning inom området psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning. Den visar att elever med funktionsnedsättning trivs i mindre utsträckning i skolan. De har även mer olovlig frånvaro än elever utan funktionsnedsättning.
Forskning och utveckling kategorier

Nytt stöd för gymnasiesärskolans arbete med arbetsplatsförlagt lärande

2021-09-07
Studier visar att unga med en intellektuell funktionsnedsättning är en av de grupper som idag står längst ifrån arbetsmarknaden. I det ESF-finansierade projektet GR Samsär samverkar skolor, arbetsgivare och andra viktiga aktörer för att skapa en mer inkluderande arbetsmarknad. Nu presenterar GR Samsär ett helt nytt metodmaterial som ska stötta skolorna i arbetet med arbetsplatsförlagt…