Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 287 av 1691

Forskning och utveckling kategorier

Hur blir lek levande?

2021-09-13
Nadezda Lebedeva har undersökt hur man studerar barns lek. Hon berättar om några intressanta faktorer om nyanlända barns lek i svenska förskolan.(webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Blicken avslöjar mer än vi tror

2021-09-13
Hur löser barn matematiska tal och vad behövs för att de inte ska missa viktiga pusselbitar när talen blir svårare? Ja, det är ett av flera forskningsprojket som just nu pågår vid Örebro universitet och artificiell intelligens, AI, och ögonspårning är nyckeln till en del av svaren.
Forskning och utveckling kategorier

Undervisning behöver anpassas för nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund

2021-09-13
Nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund behöver få en undervisning som är anpassad efter deras individuella behov på gymnasieskolans språkintroduktion. Förutom att lära sig svenska och vårt skriftspråk måste de till exempel förstå hur de ska förhålla sig till normer som kan vara nya för dem. Läraren spelar en viktig roll i det arbetet visar en…
Forskning och utveckling kategorier

Lekens betydelse för barns trygghet

2021-09-10
Barn som kommer till Sverige från en annan social kultur har många gånger inte fått tid eller utrymme för lek. Att aktivt observera och interagera via leken kan vara ett sätt att ge stöd och skapa trygghet. Leken kan göra övergången till det nya livet mjukare.

Nya forskarskrifter ökar skolors kunskap om adhd

2021-09-10
Hur kan en funktionsnedsättning som adhd påverka en elevs förutsättningar att lära? Vad kan skolan göra för att ge eleven bra stöd, och hur upplever eleverna själva att adhd påverkar dem och deras skolgång? I tre nya skrifter sammanfattar och presenterar forskare olika forskningsresultat för att öka kunskap om adhd och strategier skolor kan ha…