Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 282 av 1691

Forskning och utveckling kategorier

"Behöver vi prata mer om avkodning?"

2021-09-22
I tidigare blogginlägg lyftes läsförståelse. Denna gång riktar vi uppmärksamheten mot avkodning – den tekniska delen av läsningen som hör samman med att säkert koppla bokstav eller bokstavskombination med språkljud och länka dessa i ordning till ord och att ha ord- eller orddelsbilder som aktiveras i läsning. För en del blir avkodning något som bråkar…
Forskning och utveckling kategorier

Resursmaterial: Overkliga möten med artonhundratalet – högstadiet

2021-09-22
Den här resursen för högstadiet ger eleverna ”möjlighet att utveckla förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar”. Resursen innehåller en arbetsgång som integrerar svenska och historia. I bifogade dokument kan du läsa mer om upplägg, uppgifter och arbetsgång.

Matematiken väcker elevernas tilltro till sin egen förmåga

2021-09-22
På Risebergaskolan har matematikundervisningen i förskoleklass varit under utveckling sedan ett år tillbaka. Här har matematiken utgått från det forskningsbaserade undervisningsmaterialet Tänka, Resonera och Räkna i förskoleklass (TRR) som kan komma att utmana hur matematikundervisningen bedrivs framöver.