Varje år har Elinsborgsskolan några läsveckor för både elever och personal. I fjol var skolan med i Kulturrådets satsning Väck boken – och utsågs till Årets bokväckare i Sverige. Nu vill eleverna sprida läsningen till ännu fler.
Hur skapar förskolan en lärmiljö som möjliggör för alla barn att vara sig själva och acceptera varandra? I höst har Diamantens förskola och Lindängehus förskola påbörjat ett samarbete med Tillitsverket, där de ska utforska hur leken kan främja våra olikheter och stärka hur både barn och pedagoger relaterar till varandra.
Flickor i tidiga tonåren rör sig lika mycket som killarna på fritiden. Men under skoltiden rör de sig betydligt mindre, visar en ny studie. ”Fråga flickorna vad som kan göras”, tipsar forskaren.
Nya digitala läromedel i skolan utformade för att anpassa sig till varje elevs individuella kunskapsnivå skapar problem. Den inbyggda tekniken är inte tillräckligt transparent och riskerar att vägleda eleverna utan att lärarna känner sig delaktiga. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
I rapporten Ett engagerande mikrokosmos – folkhögskoledeltagarna och deras samhällsengagemang undersöker författarna hur folkhögskolan underlättar, uppmuntrar och initierar samhällsengagemang hos sina deltagare. (pdf)
Folkbildning har en viktig roll att spela för demokrati och samhällsengagemang. I denna rapport från Folkbildningsrådet har man undersökt folkhögskolans roll för detta.
Läs, läs, läs – och samtala om det ni läser. Det finns olika sätt att involvera hemmet i samtalen om läsning. I filmen ”Litteratursamtal i skolan och hemmet” finns exempel på hur ni kan planera samtalen och på hur ni kan stötta vårdnadshavare att prata vidare om böckerna hemma. (webb-tv)
Du vet väl att lovet vecka 44 numera kallas läslovet? För att få läsflyt och lust att läsa behöver elever bli inspirerade och motiverade till läsning. Att uppmärksamma läslovet på skolan kan vara en del i ett gemensamt läsfrämjande arbete – som varar hela året.