Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 268 av 1691

Forskning och utveckling kategorier

Lärmiljöer ska hjälpa förskolebarn att kunna vara sig själva

2021-10-20
Hur skapar förskolan en lärmiljö som möjliggör för alla barn att vara sig själva och acceptera varandra? I höst har Diamantens förskola och Lindängehus förskola påbörjat ett samarbete med Tillitsverket, där de ska utforska hur leken kan främja våra olikheter och stärka hur både barn och pedagoger relaterar till varandra.

Bristande transparens i digitala läromedel försvårar undervisningen

2021-10-20
Nya digitala läromedel i skolan utformade för att anpassa sig till varje elevs individuella kunskapsnivå skapar problem. Den inbyggda tekniken är inte tillräckligt transparent och riskerar att vägleda eleverna utan att lärarna känner sig delaktiga. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Litteratursamtal i skolan och hemmet

2021-10-19
Läs, läs, läs – och samtala om det ni läser. Det finns olika sätt att involvera hemmet i samtalen om läsning. I filmen ”Litteratursamtal i skolan och hemmet” finns exempel på hur ni kan planera samtalen och på hur ni kan stötta vårdnadshavare att prata vidare om böckerna hemma. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Väck läslusten inför läslovet

2021-10-19
Du vet väl att lovet vecka 44 numera kallas läslovet? För att få läsflyt och lust att läsa behöver elever bli inspirerade och motiverade till läsning. Att uppmärksamma läslovet på skolan kan vara en del i ett gemensamt läsfrämjande arbete – som varar hela året.