Forskning och utveckling kategorier
Forskning- och utvecklingsartiklar
Här hittar du fler utvecklingsnyheter.
Visar sida 264 av 1691
Forskning och utveckling kategorier
Kan en lärare undervisa över nätet hemifrån till en klass i skolsalen?
Är det möjligt för en 7-9-lärare att undervisa över nätet hemifrån, med ett trettiotal elever i salen? Vad krävs i så fall för att det verkligen ska fungera? På Påskbergsskolan i Varberg har man provat med en lärare och några klasser under hösten – med mycket gott resultat!
Forskning och utveckling kategorier
Därför är högläsning bra – i alla åldrar
Här förklarar Björn Sundmark, professor i engelsk litteratur, varför högläsning är bra hela vägen från förskolan och ända upp i vuxen ålder.
Forskning och utveckling kategorier
7 tips som stärker elevernas motivation att läsa
Den amerikanska läsforskaren Linda B. Gambrell har sammanställt följande sju regler för att stärka elevernas läsmotivation.
Forskning och utveckling kategorier
Fyra skolprofiler: Så väcker vi elevernas läslust
Vi bad fyra skolprofiler ge sina bästa tips för hur de både väcker och håller liv i elevernas läslust.
Forskning och utveckling kategorier
Fokus på det friska stärker vi-känslan
Annika Aveling, rektor i Svedala, rekommenderar andra rektorer att arbeta med friskfaktorer. I hennes förskolor har det lett till nöjdare och gladare medarbetare som trivs på jobbet.
Forskning och utveckling kategorier
"Försök ta dig tid att förundras"
Var och en har ett ansvar för arbetsklimatet. När vi fokuserar på de små enkla sakerna kan vi hitta glädjen under en arbetsdag, skriver Veronica Nytomt, leg. förskollärare.
Forskning och utveckling kategorier
”Här står vi på samma planhalva”
I förskolan Lilla Tollare i Nacka är värdegrunden ingen dammig pappersprodukt. Den är ett praktiskt arbete som genomsyrar hela verksamheten, varje vecka. "Vi försöker vara tydliga förebilder", säger Björn Eriksson, förskollärare.
Forskning och utveckling kategorier
Sexrevolutionen: Så förändras undervisningen 2022
Eleverna vill tala mer om sex, men lärarna tycker att det har blivit svårare. Särskilt när det gäller att tala om pornografi. Det visar befintlig forskning. Hösten 2022 förändras både läroplanen och lärarutbildningarna när det gäller sexualundervisning för att lärarna på ett bättre sätt ska kunna möta eleverna – och deras frågor.
Forskning och utveckling kategorier
Virkade snippor och snidade snoppar gav naturliga samtal med eleverna
Vid Ankarskolan i Träslövsläge har slöjdläraren Veronica Skorsdal och några kollegor provat på en något annorlunda väg in i ämnet. I fjol fick 60 elever i årskurs 6 virka snippor, sticka kondomer och sedan även snida snoppar.
Forskning och utveckling kategorier
9 råd från forskare – om sexualundervisning
Sexualundervisning är ett ämne som många lärare fruktar. Här har vi samlat några råd från forskare som Läraren varit i kontakt med under det här forskningstemat.
Forskning och utveckling kategorier
7 sexämnen som eleverna vill ha
Ämnen som samtycke och pornografi – men också hur man skapar en positiv känsla runt sex – får ofta stå åt sidan till förmån för könssjukdomar och graviditetsprevention. Det menar de elever som Brian Unis, forskare vid Karlstads universitet, intervjuat i sin avhandling. – Undervisningen är inte anpassad efter tonåringarnas behov och intressen, säger han.