Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 260 av 1691

Forskning och utveckling kategorier

10 ways for schools to gain traction with social-emotional learning programs

2021-11-03
Last year, schools ramped up social-emotional learning (SEL) to help students cope with the trauma of the pandemic and the nation’s racial reckoning. Now, many educators, buoyed by evidence of SEL’s value and parent surveys endorsing the emphasis on well-being in the classroom, say they are committed to SEL this year and beyond.
Forskning och utveckling kategorier

När intention och beteende skiljer sig åt

2021-11-03
Det finns skillnader mellan lärares uttalade intentioner och hur de förverkligar dessa i interaktion med eleverna. Det visar Andreia Balans senaste studie: Relationen mellan lärares intentioner och deras respons till elever – En studie om återkoppling som stöd för matematisk resonemangsförmåga på mellanstadiet.

”Efter projektet hade alla elever i klassen ökat sin läshastighet”

2021-11-03
En årskurs 4 på Nanny Palmkvistskolan arbetade i fyra veckor med ett projekt kring fysisk aktivitet, där konceptet med SCRIIN-aktivitetsmätare var en nyckel i arbetet. Idrottslärare Sebastian Hansson och specialpedagog Maria Dahlgren ser positiva effekter från projektet både gällande klassrumsklimat, läshastighet och elevernas generella rörelse.