Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 232 av 1689

Forskning och utveckling kategorier

"Varför handlar alla faktaböcker för barn om djur och växter?"

2022-01-21
Anna Backman, Center för Skolutveckling, Göteborgs stad, berättar om sin jakt på facklitterära bilderböcker om naturvetenskapliga innehåll för barn i förskoleålder. Hon hittar många böcker om djur, växter, människokroppen, rymden och dinosaurier. Men vart finns böcker för barn om vardagliga fysikaliska fenomen som ljus eller kraft, eller om spännande kemiska processer som eld eller nedbrytning?
Forskning och utveckling kategorier

Innovation ger värde för undervisningen

2022-01-21
Innovation är ett mindset där man testar sådant som man tror ökar undervisningens kvalitet, elevernas upplevelse eller sparar tid. Något som ger värde. Därför kan innovation också vara att sluta göra någonting, säger Leif Denti, som forskar på ledarskap, kreativitet och organisatorisk innovation vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Formativt arbete i slöjdsalarna

2022-01-21
På Årstaskolan undervisar slöjdlärarna Linnéa Kielland och Jerker Dahlin vägg i vägg. De diskuterar ofta sina ämnen och har funnit ett gemensamt formativt arbetssätt och en struktur som också ger utrymme åt sinnlighet och fritt skapande i klassrummet.

Combining remote and in-person learning led to chaos, study finds

2022-01-20
Hybrid instruction - a combination of virtual and in-person learning - is the worst way to teach, according to a study of teachers in nine states by researchers from the University of California at Santa Cruz. The study found teachers' preference was to teach fully in person, followed by fully remote.