Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 231 av 1689

Forskning och utveckling kategorier

Viktigt för inlärningen att både elever och lärare är med i samspelet i klassrummet

2022-01-24
Det är av största vikt att såväl lärare som varje enskild elev eller student i en lärosal är med i de interaktioner som sker i rummet, både pedagogiskt och socialt. Annars har olika projekt och modeller för att utveckla inlärningen svårt att få genomslag. Det är slutsatsen i en ny, internationell studie som letts av…
Forskning och utveckling kategorier

Leadership: Listening to others in volatile times

2022-01-21
Active listening is possibly the most critical skill for school leaders, write authors and veteran educators Ronald Williamson and Barbara Blackburn. In this article, they share five barriers to active listening, including indifference and assumptions, and 10 tips for improving listening and communication skills, such as making eye contact.
Forskning och utveckling kategorier

Gymnasielärares upplevelser av övergången till distansundervisning

2022-01-21
Hur upplevde gymnasielärare övergången till distansundervisning förra våren? Är det möjligt att urskilja en gemensam linje eller finns det skillnader? Kan erfarenheterna användas i skolans fortsatta utvecklingsarbete? Sara Willermark, universitetslektor vid Högskolan Väst, har genomfört en studie av lärares upplevelser under pandemins första fas, vars resultat nyligen publicerats.

Här stöttar man skolorna för att främja närvaroarbetet

2022-01-21
Att tidigt fånga upp elevers frånvaro är viktigt. På Pedagogiskt center arbetar personalen i nära samarbete med Elevhälsan med att stödja skolorna i Helsingborg i deras pedagogiska arbete. För att främja närvaro arbetar de bland annat med att utveckla och stärka mentorns roll, utveckla lärmiljöer och att stödja verksamheten med digitala system.
Forskning och utveckling kategorier

En språkutvecklande trädgård och en rullande logoped

2022-01-21
Magdalena Ebelin är logoped på elevhälsan i Helsingborg och arbetar delvis ambulerande. Hon är idébärare bakom två innovationsinitiativ som skol- och fritidsförvaltningen valt att testa under 2021. Idén med en språkutvecklande trädgård testades under vårterminen och nu under hösten har arbetet med en logopedmottagning på hjul satts i rullning. Det är två olika idéer men…

Matte på ditt starkaste språk

2022-01-21
Vad behöver vi göra för att kunna införa ett arbetssätt där elever kan bli bedömda på sitt starkaste språk? Det är frågan som ligger till grund för initiativet Matte på ditt starkaste språk. Just nu utforskar Helsingborgs stads skolor den här frågan tillsammans med lärare, studiehandledare och elever i åk 6-9 på Högastensskolan.