Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 227 av 1689

Forskarintervju om metoden som vänder på perspektiven

2022-02-01
Genom ”lesson study” vänder lärare på perspektiven och fokuserar på undervisningsmetoder istället för på elevers tillkortakommanden. Kamilla Klefbeck har i flera studier undersökt hur metoden för lärarsamarbete kan utveckla undervisningssituationen för elever som har intellektuell funktionsnedsättning (IF) och autism.
Forskning och utveckling kategorier

Tid för pulshöjning ökade skolelevers koncentration

2022-02-01
I forskningsprojektet "Puls för lärande och hälsa" har elever i region Jönköping deltagit i pulshöjande fysisk aktivitet - 30 minuter, tre dagar i veckan - utöver skolämnet idrott och hälsa. Många elever upplevde att de fick lättare att koncentrera sig i skolan, att den fysiska aktviteten ökade elevernas motivation att vara med på lektionerna, och…
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

A double pressure to perform? Pupils talk about grades and parents in a multicultural school setting in Sweden

2022-01-31
The aim is to contribute knowledge about the ways in which Swedish pupils with a migrant background speak about school performances and their first experiences of being graded. The results describe pupils and parents as positioned as being lower down in a top-down relationship vis-à-vis school.